ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΑ

7 Απρ 2011

ΠΑΣΟΚ - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ


Ενημερωτικό Σημείωμα για την
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση



Η ριζική αναμόρφωση του Κράτους ήταν και παραμένει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για το μέλλον της χώρας. Το Κίνημά μας δεσμεύθηκε προεκλογικά οτι θα αλλάξει τη λειτουργία του Κράτους με στόχο μια Δημόσια Διοίκηση και Αυτοδιοίκηση, στην υπηρεσία του πολίτη.
Δεσμευθήκαμε για μια Νέα Αρχιτεκτονική στην Αυτοδιοίκηση και το κάναμε πράξη με τη ψήφιση και εφαρμογή, από 01/01/2011, της μεγάλης μεταρρύθμισης του Καλλικράτη.
Οραματιστήκαμε ένα Δημόσιο Τομέα που θα λειτουργεί με Διαφάνεια και το υλοποιήσαμε με την εφαρμογή του προγράμματος Δι@ύγεια και την ανάρτηση όλων των αποφάσεων στο διαδίκτυο. Καθημερινά πάνω από 20.000 στελέχη του δημοσίου σε 1.436 φορείς δημοσιοποιούν στο διαδίκτυο πάνω από 10.000 αποφάσεις.
Οραματιστήκαμε ένα Δημόσιο Τομέα που θα λειτουργεί με Αξιοκρατία και το υλοποιήσαμε με την καθολική υπαγωγή των προσλήψεων στον έλεγχο του ΑΣΕΠ και τη δημιουργία αξιοκρατικού συστήματος επιλογής προϊσταμένων στο δημόσιο. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που δεν πραγματοποίησε ούτε μία ρουσφετολογική πρόσληψη.
Δεσμευθήκαμε για ένα Δημόσιο Τομέα που θα λειτουργεί στην υπηρεσία του Πολίτη.
Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στην υπηρεσία του πολίτη
Ηλεκτρονική διακυβέρνηση σημαίνει διαφάνεια, απλοποίηση για τον πολίτη, ταχύτητα εξυπηρέτησης εκεί όπου υπάρχει ταλαιπωρία. Όραμά μας ένα νέο μοντέλο ανοιχτής διακυβέρνησης με τους πολίτες ενεργούς και συνδιαμορφωτές των πολιτικών. Η ψηφιακή δέσμευσή μας αναφέρεται σε δράσεις και πρωτοβουλίες σε όλο το φάσμα της Διοίκησης της Κοινωνίας και της Οικονομίας, σε ένα εθνικό σχέδιο που συμπεριλαμβάνει την προσαρμογή του κράτους στις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής και τον επαναπροσδιορισμό της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας.
Πλαίσιο Κυβερνητικού Προγράμματος
Οκτώβριος 2009

Με το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση κάνουμε πράξη μια επανάσταση για την εξυπηρέτηση του πολίτη. Αξιοποιούμε τις εξελίξεις της τεχνολογίας και τα εργαλεία που μας παρέχουν, και προχωράμε στην νέα μετά – ΚΕΠ εποχή. Εισάγουμε την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στον πυρήνα της Δημόσιας Διοίκησης, με στόχο να αντιμετωπιστούν καθυστερήσεις, ταλαιπωρία, γραφειοκρατία και σε πολλές περιπτώσεις, διαφθορά, που χαρακτηρίζουν διαχρονικά τις συναλλαγές πολιτών και επιχειρήσεων με το δημόσιο.



Τι ισχύει σήμερα;
§  Οι συναλλαγές του πολίτη και της επιχείρησης με το δημόσιο πραγματοποιούνται με την αυτοπρόσωπη παρουσία ή με εξουσιοδότηση, τις ώρες υποδοχής του κοινού.
§  Ο πολίτης έχει την ευθύνη να φέρει μαζί του, μια σειρά από έγγραφα, είτε στην πρωτότυπη είτε σε επικυρωμένη μορφή, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι συναλλαγές του.
§  Δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής αυθεντικοποίησης και υπογραφής των εγγραφών και έτσι η ηλεκτρονική επικοινωνία, είτε μεταξύ των υπηρεσιών του δημοσίου είτε των πολιτών με το δημόσιο, υπόκειται στους σχετικούς περιορισμούς.
§  Οι υπηρεσίες δεν επικοινωνούν μεταξύ τους ή επικοινωνούν μέσα από αργόσυρτες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Ο πολίτης αναλαμβάνει να υποκαταστήσει την έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των υπηρεσιών.
§  Ο πολίτης δύσκολα μπορεί να αναζητήσει την πορεία ενός κατατεθειμένου εγγράφου, π.χ. μιας αίτησης άδειας από πολεοδομία.
§  Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες δημιουργούν την «ανάγκη» για «γρηγορόσημο», δημιουργώντας εστίες διαφθοράς.
§  Οι φορείς του δημοσίου δεν αναζητούν: 1) τη διαθεσιμότητα λογισμικού, υποδομών, πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων σε άλλους δημόσιους φορείς, 2) τη δυνατότητα κοινής χρήσης αυτών, πριν προβούν σε προμήθεια νέων, με αποτέλεσμα τη σπατάλη χρημάτων.
Ποιες είναι οι βασικές καινοτομίες του σχεδίου νόμου;
Προηγμένη Ηλεκτρονική Υπογραφή
Καθιερώνεται η προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή των ηλεκτρονικών εγγράφων. Πρόκειται για ένα σύνολο χαρακτήρων που συνδέει μονοσήμαντα, και άρα με ασφάλεια και βεβαιότητα, το περιεχόμενο του εγγράφου με το συγκεκριμένο πρόσωπο που το υπογράφει.
Ηλεκτρονική Επικοινωνία για τους φορείς του Δημόσιου Τομέα
Θεσπίζεται: 1) η υποχρέωση ηλεκτρονικής επικοινωνίας για τους φορείς του δημοσίου και 2) το δικαίωμα ηλεκτρονικής επικοινωνίας και συναλλαγής με το δημόσιο, για φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Απαλλαγή του πολίτη από τη διαδικασία επικύρωσης αντιγράφων
Απαλλάσσεται ο πολίτης από την κλασσική διαδικασία επικύρωσης των ηλεκτρονικών αντιγράφων, εάν τα έγγραφα τηρούνται ήδη από φορέα του δημόσιου τομέα και μπορεί να επιβεβαιωθεί η ισχύς και η ακρίβειά τους.
Ηλεκτρονικές Συναλλαγές
Καθιερώνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικών συναλλαγών, περιλαμβανομένων των οικονομικών συναλλαγών, με φορείς του δημοσίου.
Ηλεκτρονική Υποβολή αιτήσεων, δικαιολογητικών
Θεσπίζεται η δυνατότητα για τα Φυσικά Πρόσωπα και τα ΝΠΙΔ, να υποβάλλουν με ηλεκτρονικό τρόπο αιτήσεις, δηλώσεις, βεβαιώσεις, δικαιολογητικά καθώς και προσφορές για συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς. Φυσικά θα πρέπει πάντα να πληρούνται, οι κατά περίπτωση οριζόμενες προϋποθέσεις, που αφορούν την παροχή των διαπιστευτηρίων.
Αυτεπάγγελτη ή κατ’ αίτηση αναζήτηση εγγράφων
Εισάγεται ως κανόνας η αυτεπάγγελτη ή κατ’ αίτηση αναζήτηση εγγράφων, που τηρούνται σε οποιοδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα, προκειμένου να μειωθεί η επιβάρυνση και η ταλαιπωρία πολιτών και επιχειρήσεων.

Ηλεκτρονικό Πρωτόκολλο
Ενισχύονται οι ρυθμίσεις σχετικά με το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο και αποκτούν υποχρεωτικότητα εφαρμογής. Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα των πολιτών ή των ΝΠΙΔ, να ενημερώνονται ηλεκτρονικά, τόσο για την πρωτοκόλληση όσο και για την πορεία της υπόθεσης που τους αφορά.
Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
Λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων των πολιτών – χρηστών Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Εισάγονται ρυθμίσεις που ενισχύουν το επίπεδο προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και της ιδιωτικότητας, από το στάδιο  σχεδιασμού των πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών (privacy by design) μέχρι το στάδιο της εφαρμογής του νόμου, με την πρόβλεψη εσωτερικού υπεύθυνου προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Κοινή χρήση και αξιοποίηση υποδομών, Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών από φορείς του δημόσιου τομέα
Οι φορείς του δημοσίου υποχρεώνονται να εξετάζουν, με τον πλέον πρόσφορο τρόπο, τη διαθεσιμότητα λογισμικού, υποδομών, πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων σε άλλους δημόσιους φορείς, καθώς και τη δυνατότητα κοινής χρήσης αυτών, πριν προβούν σε προμήθεια, αναβάθμιση ή επικαιροποίηση των υπαρχόντων.
Ποια οφέλη προκύπτουν;
§ Απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών με την εισδοχή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στο σύνολο της διοικητικής δράσης, και κατά συνέπεια μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων, με πολλαπλά οφέλη για:
-    τους Πολίτες: Καλύτερη εξυπηρέτηση του Πολίτη και ελάφρυνσή του από το κόστος της γραφειοκρατίας.
-    τους Εργαζόμενους: Βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων, με ταυτόχρονη αύξηση της αποδοτικότητάς τους.
-    τις Επιχειρήσεις: Διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου που διευκολύνει την επιχειρηματικότητα και τις συναλλαγές με τους φορείς του δημόσιου τομέα.
§ Επίτευξη του τρίπτυχου Ευελιξία – Ταχύτητα – Ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών από τους φορείς του δημόσιου τομέα, με Ασφάλεια στην εσωτερική επικοινωνία και λειτουργία των φορέων.
Σημαντική μείωση του διοικητικού κόστους, που επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Η μείωση αυτού του κόστους από την εισαγωγή και εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, εκτιμάται στο 25%. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα διοικητικά βάρη υπολογίζονται στο 6,8 του ΑΕΠ της χώρας, το υψηλότερο μεταξύ όλων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
§ Είναι εφικτό να εξοικονομούνται περίπου 4 δις ευρώ ετησίως, από την εθνική μας οικονομία, αν ληφθεί υπόψη ότι η γραφειοκρατία στη χώρα μας αποτιμάται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε πάνω από 16 δις ευρώ ετησίως.
§ Μείωση περιστατικών διαφθοράς και εδραίωση σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών, επιχειρήσεων και φορέων του δημόσιου τομέα.


Δεν υπάρχουν σχόλια: